Sunday, May 11, 2008

اقلیت

با دوست عزیزی آشنا شدم که جزو اقلیتهای مذهبی بود. بعد از کمی حال و احوال و پیش از اونکه خیلی دوستی‌مون بخواد محکم بشه بی مقدمه گفت:
- ببین من ... هستم ها! اگه میخوای باهام صحبت نکنی همین الان بگو
- داری فحش میدی‌ها!...
با چند تا جمله‌ی کوتاه، درست و حسابی بهش تفهیم کردم که به هیچ وجه برام مهم نیست که دین و مذهبش چیه و مهم اینه که آدم خوبی باشه و از این حرفها. ولی خب مثله همیشه قضیه در ذهن خودم ادامه پیدا کرد. «ببین چقدر ما مردم او رو که یکی از هموطنانمون ولی با نظری متفاوت از ما بوده رو اذیتش کردیم و باهاش بد برخورد کردیم که هنوزم که هنوزه با اینکه چند ساله از ایران رفته، خاطره‌ی اون برخوردهای بد از ذهنش پاک نشده و همچنان ناخودآگاه خودش رو...»
اینجور جاهاست که از دینم، مذهبم، ملیتم و از هرچه به واسطه‌ی این فرهنگ بهم تعلق داره، شرمنده میشم.

3 comments:

  1. یادمه یه بار با یه آقای مسیحی آشنا شدم بعدش وقتی که فهمید مسلمونم گفت ببخشید من نمیتونم صحبت کنم باهاتون. بعدش منم از همه جا بی خبر گفتم چرا؟
    چیزی شده قربان
    گفت من حوصله شما مسلمانهای دو آتیشه رو ندارم

    حالا فکرش کن طرف بمن می گفت.....
    بماند کلی اولش خندیدم
    ولی بعدش خیلی تاسف خوردم

    ReplyDelete
  2. زیاد سخت نگیر دوست من! گاهی آدما یه چیزایی میگن بدون اینکه پشت حرفشون چیز خاصی باشه!!!
    جور دیگر باید دید ، چشم ها را باید شست!
    هممون انسانیم و تنها چیزی که مهمه و میمونه انسانیت و نام نیک
    موفق و شاد باشی

    ReplyDelete
  3. فکر می کنم هر کی خودش مسئول ذهن ناخود آگاه خودشه اگه اون نمیتونه بین آدمها فرق بذاره تقصیر ما و شما چیه؟
    اصولا آدمهائی که در اقلیت هستند طبق یک پیش فرض خودشونو ستم دیده و زجر کشیده از اکثریت می دونند و هر گونه برخورد یا حرفی رو به قول معروف به خودشون می گیرند
    مثل سیاه ها که هر کی بهشون بگه بالا چشمت ابروست فوری می گند : چون من سیاهم اینو می گی؟
    یا خانمها اگر آقایون ازشون ایراد بگیرند می گند : چون مرده به خودش این اجازه رو داده که اینو بگه و مثال های زیاد دیگه
    خلاصه کلام اینکه هیچوقت شرمنده نباش دین و مذهب و ملیت و فرهنگ ما اونقدر ها هم که دیگران می گند بد نیست!اننه جون
    :))

    راستی مگه ما چه بدی در حق اقلیت های مذهبی کردیم که خودمون خبر نداریم؟

    ReplyDelete