Monday, February 5, 2007

سني و شيعه

تا كنون نمي‌دانستم جنگ ميان شيعه و سني تا بدين پايه سخت و سنگين است. سني‌ها اين چنين مي‌گويند و تبليغ مي‌كنند كه «شيعيان علي را برتر از پيامبر مي‌دانند و حتي برخي از آنان علي را رسول اسلام مي‌دانند». تعدادي از علماي اهل سنت در عراق نيز -تحت تاثير فشارهاي اعراب- شيعيان را كافر اعلام كرده و ريختن خونشان را مباح دانستند.
واقعيت اين است كه يكي از مهمترين مشكلات امنيتي امروز عراق، جنگ خونين ولي هنوز در پرده‌ي شيعه و سني است. جنگي كه يك سوي آن را ايران مي‌دانند و سوي ديگرش را عربستان و اعراب متحدش.
-
حال يا شيعيان دروغ مي‌گويند و يا سني‌ها، ولي مواردي از تاريخ صدر اسلام وجود دارد كه جز ما شيعيان و احيانا چند شاخه‌ي ديگر، بقيه به آنها باوري ندارند.
از هر كودك ايراني كه بپرسيد، خواهد گفت كه علي در كعبه متولد شده و حال اينكه اين موضوع حتي به گوش بعضي از فرقه‌هاي اسلامي هم نخورده است؛ مانند علويان در موريتاني كه از شنيدن چنين موضوعي به شدت متعجب شده‌اند!
يا اينكه شرح جنگ‌هاي علي با دشمنانش گويا در تواريخ كمي دچار تحريف شده باشد و جاي لشگر خوارج با لشگر علي كمي جابجا شده باشد؛ چنانچه بعضي فرق اسلامي، شيعيان را خوارج يعني خارج شده‌گان از دين مي‌نامند كه پيامبر با آنها جنگيد.
-
شنيده بودم كه پيامبر حديثي دارند با چنين مضموني كه پس از من، قوم من هفتاد و دو شاخه مي‌شود و حال است كه مي‌بينم پر هم بي‌راه نگفتند.
--
شايد هنگامه‌اي ديگر، بيشتر به اين موضوع به ويژه جايگاه ما پارسيان در اين ميان، بپردازم. كنون كافيست!

3 comments:

  1. من هم یه سوال دارم که براش جوابی نیافتم :اینکه به فرض هم امام علی ( ع) در کعبه متولد شده باشه اما اون زمان که کعبه بتخانه بوده پس تقدس این امر چیه ؟! مگه در سال هشتم هجرت پس از فتح مکه کعبه از بت ها پاک نشد؟
    وقتی استاد تاریخ اسلام با دلیل ثابت کرد که نبرد عمرو بن عبدود با علی ( ع) در جنگ خندق پایه و اساس تاریخی نداره - همونی که شعر هم در موردش هست ..او خدو انداخت بر روی علی ...- خیلی ها دوست داشتند همون جا استاد رو یه کتک مفصل بزنند متاسفانه اصل و فرع خیلی با هم در آمیخته است و جدا سازی اون مشکل و شاید دشوارتر باوراندن یافته ها به عوامه!ا
    منتظر نوشته های شما در این مورد هستم.

    ReplyDelete
  2. لین بلاگ شما رو به وبلاگم افزودم. موفق باشید

    ReplyDelete