Friday, February 16, 2007

دون

ديشب فيلم Dune رو ديدم. چك نكردم ببينم محصول چه ساليه ولي خب به عنوان يك فيلم علمي- تخيلي خيلي قديميه.
داستان دندان‌گير و جذابي نداشت (البته به گمان من) و خب يك اثر علمي-تخيلي اگر داستان نداشته باشد جز جلوه‌هاي ويژه، حرف ديگري براي گفتن ندارد و از طرف ديگر چون فيلم مربوط به دوران پارينه سنگي سينماست، از دومي هم بي‌نصيب بود و در كل با آوازه‌اش در ميان طرفداران اين گونه‌ي ادبي-سينمايي، بسيار كمتر از آني بود كه مي‌پنداشتم.
تنها نكته‌ي جالب برايم، انتظار سطح و شكل و شمايل تكنولوژي هشت هزار سال آينده، در زمان ساخت فيلم بود؛ ابزارها و وسايل هيچ كوچكتر نشده بودند و فرض شده بود كه تا آينده‌ي بسيار دور نيز تفنگها بايد بزرگ و سنگين باشند و خنجر و شمشير نيز به همان شكل و شمايل باستاني، سطوح طراحي شده همچنان صاف و مستقيم باشد و وسايل نقليه در كمال نخراشيدگي و عظمت، از نوعي سپر دفاعي مانند زره‌ي شخصي استفاده مي‌كردند ولي جنگشان تن به تن و با دشنه بود و اگرچه چيزي مثل كامپيوتر در فيلم رويت شد وليك تنها استفاده‌اش چيزي در مايه‌هاي اي‌بوك بود. كنترل سفينه‌ها و سلاح‌ها و غيره همه به صورت يدي بود و جالب‌تر از همه سيستم مخابراتي‌شان بود كه در هزاره‌ي يازدهم، به شكل ارتباطات دوران هيتلر بود.
يك نكته‌ي علمي بانمك هم داشت كه واقعيت درست نفهميدم. گويا مردمان براي سفر در كيهان از نظريه‌ي سوراخ كرم در فضا زمان استفاده مي‌كردند. به اين شكل كه در بعدي از ابعاد هستي، كرم غول‌پيكري وجود داشت كه گويا سوراخي در فضا زمان ايجاد مي‌كرد و يه جورايي، ييهويي(!) سفينه‌ها به آن ور كيهان مي‌پريدند!
اگر كسي فيلم را ديده و اين قسمت سوراخ كرمش را فهميده، دست مرا هم بگيرد!
--
پنجاه سال آينده، فرزندان ما نيز فيلمهاي اين دوره را مي‌بينند و پشت سرمان حرف‌ها مي‌زنند.
چيزي كه عوض داره، گله نداره!

1 comment:

  1. میون این همه پست اجتماعی یه پست این طوری هم مزه داره ها!
    **
    عرضم به حضور شما که یه غلط داشتی
    دون، علمی تخیلی یا به قول خودم داستان علمی نیست. فانتزیه
    اگه دوست داشتی توضیح میدم
    کرم چاله هم یه نظریه است برای سفرهای فضایی که میگه به موازات جهان ما جهان های دیگه ای هم هستن که بین اینها حفره هایی در فضا-زمان هست به اسم کرم چاله
    درست و غلط بودنش گردن من نیست که من فقط نقل قول کردم!

    ReplyDelete