Monday, July 14, 2008

قطعی

دیشب نشسته بودم پای کامپیوتر و داشتم با دوست عزیزی گپ میزدم که یهویی لامپها چشمکی زد و سیستم خاموش شد. نوسان برق بیش از حد مجاز بود و محافظ کامپیوتر برق رو قطع کرد. کمی گذشت و درست شد اوضاع مثلا! دوباره کامپیوتر رو روشن کردم ولی هنوز ویندوز لود نشده بود که سیستم ریست شد! فهمیدم برق همچنان نوسان داره ولی کمتر از اونی که محافظ به نسبت کانا تشخیصش بده. دوباره سیستم در حال لود بود که ریست شد. قیدش را زدم و رفتم دنبال چای و میوه! ساعت حدود یازده و نیم بود که سیستم رو دوباره روشن کردم و روشن ماند! این را هم بگویم که از صبح دو نوبت دو ساعته برق خونمون قطع شده بود! یکبار ده تا دوازده و یکبار پنج تا شش!
صبح بیدار شدم و رفتم شرکت. هلاک از گرمای جانگیر تابستان، به امید زدن آبی به دست و رویم رفتم دستشویی ولی از آب خبری نبود! آب منطقه بدون هیچ گونه اخطار و اطلاعی قطع شده بود!
نشستم به کار. کارمان تهیه اطلاعاتی پیرامون پاره‌ای محصولات صنعتی از اینترنت است. به دلیل کمبود امکانات در منطقه‌ی مخابراتی‌مان، پورت خالی برای اشتراک ای.دی.اس.ال وجود ندارد -یادتان هست حرفهای جناب سلیمانی را که امکانات موجود را بیش از نیاز خوانده بودند و اینکه همین هم متقاضی ندارد و اراجیفی از این دست؟- نتیجه اینکه در یکی از معروفترین و باکلاس‌ترین مناطق تجاری و اداری پایتخت، مجبوریم از دایل آپ استفاده کنیم و صفحه‌ای که قرار است در چند ثانیه باز شود، چند دقیقه‌ای طول می‌کشد تا کامل لود شود و بتوان از آن پرینت تهیه کرد.
از آنجا که منطقه‌ی مخابراتی‌مان با امکانات سی سال پیش و تقاضای روز مواجه بوده، عمده‌ی خطوط مرکز را از حالت عادی به دیجیتال درآورده و اگر احیانا با خطوط پی.سی.ام مواجه شده باشید، می‌دانید چه فاجعه‌ای است! توضیح کوچکی می‌دهم که این پی.سی.ام چیست:
فکر کنید شماره تلفن خانه‌تان مثلا باشد 2201433. می‌دانیم که کلیه‌ی شماره‌های تلفن تهران هشت رقمی شده. پس شماره‌ی جدید شما باید 22201433 باشد. ولی بعضی شماره‌ها هستند که اگرچه هشت رقمی‌اند ولی رقم هشتم، حاصل تکرار رقم اول نیست. مثلا: 22014330 الی 22014339. گمانم فهمیده باشید! مخابرات برداشته و از یک شماره، ده شماره‌ی جدید استخراج کرده! به این می‌گویند خط دیجیتال و یه به قول خودشان پی.سی.ام. حالا اینکه از حیث فنی چه مشکلی وجود دارد که این خطوط این همه پرمشکل و پرقطعی‌اند را نمی‌دانم ولی بدانید که اگر قرار است سرعت کانکت اسمی ما با دایل آپ 56 کیلوبایت باشد، تا کنون سرعتی بیش از 31.2 رصد ننمودم! تازه همین هم هر وقت دوست داشته باشد قطع می‌شود! چندین و چند آی.اس.پی معتبر را تست کردیم ولی همه همین مشکل را داشتند و همه متفق‌القول که مشکل از خطوط شماست. دیگر آنکه خدا را شکر هنوز امکانات لازم برای ارائه‌ی سرویس ای.دی.اس.ال بر روی خطوط دیجیتال در ایران وجود ندارد! اگرچه یک خط غیر پی.سی.ام به سه برابر قیمت خریداری کردیم، ولی خب می‌دانید دیگر داستان قیف و قیر را!
نشسته بودم و منتظر که سه صفحه‌ای که داشتم، لود شود... بای بای! برق رفت! عصبانی و ناراحت که این سومین روز پیاپی است که برق می‌رود و حال آنکه قرار بود قطعی برق هفته‌ای یک روز باشد -یا لااقل به ما که چنین گفتند!- رفتم آشپزخانه و متوجه شدم که قطعی برقمان بیهوده نبوده! دولت محترم و مهرورز در عوض قطع کردن برقمان، آبمان را وصل کردند!
از شرکت راهی خانه شدم که بیش ماندن در تاریکی و گرما چه حاصلی دارد؟ سر ظهر گرما! گمانم تا حدودی گرمازده شدم که سردرد و دل درد و حس کسالت و بیحالی و کرختی تمام وجودم را گرفته بود. به هر ترتیب به خانه رسیدم و بعد از کمی جا آمدن حالم، کامپیوتر را روشن کردم و موسیقی برپا. در حال جمع و جور کردن وسایلم بودم که صدا رفت! بله، برق از نو رفت!
-
اینجا ایران است! اینجا تهران است! اینجا نقطه‌ای اصیل و قدیمی در کمربند میانی شهر است! وای به حال باقی قسمتهای شهر و کشور!
--
با دوست عزیزی که ساکن امریکا است صحبت میکردم و می‌نالید از این همه قطع و وصل شدنهام!
این همه تقدیم تو باد!

12 comments:

  1. کلی احساس عذاب وجدان از مرفه بی درد بودن و اینترنت با سرعت 1017 داشتن... دیگه دلم نیماد هیچ کاری کنم ... :(

    ReplyDelete
  2. برادر جان قطعی برق، قطعی است. آب بچه دردت می‌خورد برو پیسی کولا بخور

    ReplyDelete
  3. این نیز بگذرد
    یا
    می گذره این دلخوری ها می گذره
    عمر من و تو بخدا می گذره
    :)

    ReplyDelete
  4. تو هم مصیبت من رو داری در وصل شدن به اینترنت. خدا صبرمون بده

    ReplyDelete
  5. دوست عزيز سلام!
    1- همه ي صفحات وبلاگ شما را براي يافتن مشخصات تان جستجو کردم، مشخصاتي که در وبلاگتان و فرندفيد موجود بود، استخراج کردم. اما بسياري از مشخصاتي که براي شمارشگرِ وبلاگستان ضروري است نيافتم.
    2- وب 3 براي تکميل و توسعه ي «شمارشگرهاي وبلاگستان» نياز به مشخصات شما دارد، لطفا به اين صفحه برويد و مشخصات خود را ارسال کنيد. تا جايي که امکان دارد مشخصات اينترنتي (الف) را بصورت کامل ثبت و ارسال کنيد. بويژه جيميل، ياهو و شماره ي سايت هو * در اين مرحله بسيار مهم هستند. اگر سايتمتر * را هم قرار دهيد که بسيار لطف ميکنيد.
    3- چنانچه مايل نيسيتيد نمايشگرِ سايت هو يا سايتمتر را در وبلاگتان قرار دهيد ميتوانيد کدهاي مربوط به نمايشِ آيکن را حذف کرده و بقيه ي کدها را در وبلاگتان قرار دهيد يا از آيکنِ کوچکِ آنها استفاده کنيد يا سايز آنرا آنقدر کوچک کنيد که قابل رويت نباشد. اين گونه آمارها را خواهيم داشت، اما نمايشگرِ سايتِ هو در وبلاگتان به نمايش در نخواهد آمد.
    4- لطفا web3beta@gmail.com و yourimstatus@gmail.com را در جي تالک خود ادد (اضافه) کنيد. (بسيار مهم)
    5- اگر وب 3 (web3beta) را در فرندفيد و تويتر دنبال نميکنيد ترجيحا دنبال کنيد تا دسترسي به اطلاعات شما و همچنين ارتباط با شما راحت تر امکان پذير باشد، همچنین در صورت امکان وب 3، خواهرِ وب 3 و شمارشگرهای وبلاگستان را از طریق خوراک یا هر طریق دیگری که میدانید، دست کم تا دو ماه آینده دنبال کنید.
    6- ارسال مشخصات تنها چند دقيقه از وقت شما را ميگيرد. بي صبرانه منتظر دريافت مشخصات شما هستم. تشکر از لطف و همکاري شما

    ReplyDelete
  6. به این می گن قحطی چون دیگه از حالت قطعی گذشته !!! بالاخره بهتون حال دادن نمی شه هم خر و بخواین هم خرما رو که ( یعنی آب و برق با هم !) .. در رابطه با اون خطوط پی سی ام هم باید بگم می دونم دردتو می فهمم . اصلا نمی شه باهاش کار کرد . خونه ی داداشم اینا هم همینه . از 21 بالاتر نمی رن. فکر کن سرعت اینترنت 21 کیلوبیت در ثانیه ... این یعنی انفجار .. منم این یه هفته از گرما سردرد گرفتم و روانی شدم. در وبلاگم کاملا مشخصه :دی

    ReplyDelete
  7. همین که خبط مرا نکردی و محافظ داشتی و سیستمت را حفظ کردی هزاران مرتبه خدای عزوجل را شکر گو !

    ReplyDelete
  8. تا حالا كلي از اين بابت آسيب ديديم توي مغازه
    :((

    اون پنجره رو واقعا افتخار دادين كه باز نمودين ، شرمنده فرمودين

    بر مي گردم

    ReplyDelete
  9. یک اینکه آپدیت کن
    دو اینکه بلاگر که سیستم کامنتدونیش رو درست کرد،دیگه چرا کامنتدونیت اینطوریه
    سه اینکه آپدیت کن
    چهار هم اینکه دوباره این لوپ رو از اول برو :دی

    ReplyDelete
  10. ای بابا من که خل شدم رفت پی کارش از این همه قطع و وصل شدن

    ReplyDelete
  11. چرا با اينكه مطلب جديد نداري همش پينگ ميشي؟

    ReplyDelete